Protokoll 23 September 09

Fastställa dagordningen
Inga tillägg

Föregående protokoll
Vi läste föregående protokoll.
Vi bestämmer oss för att vi ska gå igenom varje nuvarande protokoll som skrevs under mötet i slutet av mötet.

Metodutvärdering
Kommentarer om frågorna och scenarieintervjuupplägget samt hur folk hade gått tillväga:
-Mening var att alla skulle ha frågor som täckte in brukskvaliteterna men eftersom uppdateringen av dessa försvunnit i beslutsfattarprocessen var det ingen som direkt fokuserat på dem. Några hade dock fokuserat på brukskvalitetkategorierna (funktionellt, socialt osv) och försökt få in frågor på dessa områden istället.

-Någon tyckte det var svårt att få in frågor om sociala aspekter.

-Vissa scenarier var otydliga och man behövde förtydliga för den intervjuade vad de handlade om.

-Det märktes att ordningen man presenterade scenarierna i spelade roll. Dock hade alla olika inbördes ordning på dessa så det borde ha balanserat resultatet.

-Ingen använde några strukturerade frågor utan det blev mer som samtal med den intervjuade.
-Många tyckte att de fick intressanta kommentarer och kom på många nya idéer.

-Någon fick mest frågor tillbaka istället för svar.

-Vissa idéer fick ett stort "NEJ" av den intervjuade. Var lite svårt att få några konstruktiva kommentarer då eftersom idén helt enkelt inte gick hem.

-Några hade behövt mer tid till intervjuerna, det tog längre tid än man räknat med. I snitt hade varje intervju tagit 1-1½ timme.

Diskutera scenariointervjuer

Vi fick lite nya idéer av intervjuerna.
Vi behövde förtydliga scenarierna under intervjun, hade svårt att få den som blev intervjuad att hänga med vad varje idé handlade om.
Kom fram till att alla hade spenderat ganska lång tid kring varje intervju, omkring 1 1/2 timme.

Vi gick igenom viktigaste punkterna från allas intervjuer
ALLA TAR EN BILD VAR OCH SKRIVER NER ALLT I PUNKTFORM! (Bestäm över mailen vilken du tar!)
Joel laddar upp bilderna.

Övergripande planering
Till på fredag. BESTÄM en idé du vill ha, och utveckla den till på fredag.
Motivera till varför du valde just den idén. Det kan vi ha till dokumentationen
och gör det lättare att fatta beslut. (Fokuset ska ligga på att förstärka trender!!!)

Fredagsmötet blir 8 - 10!

Inget måndag !
Tisdag den 29:e september: Gör prototyper.
Seminarie 8-10.
Preliminärt prototypritning 15-17 i mindre grupper.
Onsdag den 30:e september: Klara med prototyper
Möte preliminärt 8-12
Gå igenom varandras prototyper.
Förbereda prototypintervjuer.
Fredag den 2:a oktober: Utvärdera prototyperna.
Måndag den 5:e-6:e oktober: Gör Hi-fi-prototyp.
Onsdag den 7:e oktober: Planera redovisningen.
Fredag den 9:e oktober: Träna redovisningen.
12:e oktober: Redovisning!

Utvärdering
Bra att vi gick igenom varje scenario för sig
Nödj att vi utvärderade metoden vi hade arbetat med mellan mötena
Beslutsfattande kändes tydligare
Alla var engagerade
Långt möte men en del av analysen har genomförts gemensamt
Bra att ha tid för diskussion, avslappnat
Processen tar lång tid, svårt att hålla tiden
Måste bli bättre att komma i tid
Vi gick inte igenom vad vi hade bestämt under mötet i slutet av mötet, fel

Mötestid:
8 - 11:30 = 3 1/2 timme!


// Johan Fredborg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0