Värdering av idéer efter scenariointervjuerna

EAN-läsning

instrumentella/pratiska

+ går att genomföra. Tekniken funkar redan, är utbredd

- finns redan i viss mån

+ går att använda utan kameran (kan skriva in koder och ingrediensnamn), men då blir det tråkigt

+ företag får ett nytt sätta att förmedla info på

+ går att använda även i hemmet för att läsa av kylskåpsinnehållet och ta fram passande recept

+ går att använda på alla ställen där man har internetuppkoppling och en vara med EAN-kod

 

sociala/kommunikativa

+ kan skicka info t.ex. via länkar till folk

- minskar behovet av att prata med andra

+ ändrar kommunikationsmönstren vid inköp i affären (går från abstrakt till konkret, från mental representation till konkret recept)

- minskar kreativiteten om man låser sig vid att använda recept och inte tänka själv

+ ens trendighet blir mer uttalad (man måste resonera högt om olika inköp när man är flera)

+ ökar chansen att man kan använda trendiga saker man hittar i butiken. (Sett på tv/hemma hos kompis, minns inte hur den skulle användas, googlar ett recept)

+ fler personer än en kan läsa receptet från mobilen

+ kan användas hos vänner vilket gör att man kan ta del av varandras inspiration

+ man kan se vilken vara som är populärast att skanna bland andra

 

estetiska

- har man ingen kamera blir användningen osmidig

+ länkskickning gör att man inte behöver skriva sms som tar ett år att författa

 

konstruktionsmässiga

+ kan spara ner info på mobilen så man inte behöver vara uppkopplad hela tiden

+ folk har redan mobiltelefoner med kamera och internet (behöver inte köpa nya prylar)

- dålig mottagning i stora metallhus, typ Maxi

- måste överväga batterikapaciteten

- alla vet inte vad skillnaden mellan EAN-koder och andra koder är

+ går att utöka till andra områden

 

etiska

- potentiell smygreklam i recepten

+/- priming för större genomslagskraft

- folk impulsköper mer

Problem att få in trendigheten

Finns redan som allergiversion

Trender skapas egentligen inte förrän de finns i butikerna. Trender är något som är tillgängligt

Interaktiv matlagning

instrumentella/praktiska

+ går att utveckla till andra områden

- mer intressant för andra områden än för mat (enl. intervjuerna)

 

sociala/kommunikativa

- irritation kan lätt uppstå om man är fler med olika mål med programmet

+ lättare att få trender tillgängliga

estetiska

- hur får man in klickbara element i bilden utan att tittarna stör sig på det?

- kan bli konflikt mellan olika typer av information (matlagning och produktinfo)

- pausade program sänder inte längre aktuell info när tittaren ser den

konstruktionsmässiga

- Superjobbigt att tagga upp alla grejer

- dyrt med taggning

- hög tidsåtgång för föreberedelser och efterarbete

- svårt att få till i livesändningar

+ går att pausa program med nuvarande teknik (digitalbox med hårddisk)

+ kan kopplas ihop med prisjämförelsetjänster

 

etiska

- folk rör sig inte ur soffan om man kan beställa hemifrån

- kan bli samma effekt som med sms-lån (tv-shop, fast hela tiden på populära program)

- folk skulle fastna framför tråkiga program bara för att läsa om produkterna

- trovärdigheten hos tv-program undermineras vid för mycket sponsring

Skulle generera pengar

Svårt att få ett riktigt TV-program att göra det

Passar bättre för andra varor än för mat, t.ex. bilar, kläder, smycken

Krävs mycket arbete för att tagga allt. Kunde åtgärdas med att sätta fast markörer i en viss färg på varje objekt så att en dator kunde spåra dem i bilden. (Var ska man sätta markörerna och vad händer om produkten vrids på ett sådant sätt att markören försvinner?)

Dyrt att vara sponsor p.g.a. allt jobb som skulle behöva göras


Foodtube

instrumentella/praktiska

- folk måste redigera sina videor själva för att man ska slippa se ett evinnerligt potatisskalande

- finns redan i form av både youtube, foodtube och skype

sociala/kommunikativa

+ funkar som videotelefon, man behöver inte bara laga mat tillsammans

+ gör det lättare att lära sig recept eftersom man ser hur de lagas och inte behöver läsa och titta på stillbilder

estetiska

+ man behöver bara stätta på och stänga av inspelningen i början och slutet av matlagningen

 

konstruktionsmässiga

+ videoupptagnings- och -lagringstekniken finns redan

0 måste tåla köksanvändning med allt vad det innebär i kladdighet

- kräver någon som kontrollerar videornas ”lämplighet”

etiska

- american pie kommer få en revival

- videor där folk skadar sig kommer (kanske) hamna bland de populäraste

- vad som helst kan hända i bakgrunden och spelas in utan att man vet om det

- man tänker inte på vad man gör själv när man filmar eftersom man är hemma

Lätt att få att spegla trendighet (folk lägger upp sådant som är populärt och de videor folk tittar mest på blir trendiga)

 

Växthuset

instrumentella/praktiska

- får inte plats inomhus (om man inte har villa och då har man vanligen trädgård)

- kräver aktivitet på forumet för att kunna spegla trendighet

+ man kan koppla ihop kontrollerna med mobilen och internet

sociala/kommunikativa

+ kan jämföra med andras och få tips och idéer kring skötsel och växter

+ kan ses som meningsfull aktivitet för många

+ byteshandel kan uppstå

estetiska

- beror inte så mycket på växthuset som på de tekniska prylarna som används

- idén känns lite krystad eftersom växterna kommer ur fokus, kan man inte lika gärna hålla koll på surdegsbröd?

konstruktionsmässiga

- dyrt i drift

+ finns temperaturreglerare och annan teknik redan

etiska

+/- triggar tävlingsinstinkten

- drar mycket elektricitet

+ folk sitter och kollar växthus på arbetstid (det mer konstruktivt än att göra kändistest på facebook)

 

Inte så mycket IT, mest renodlad teknik. Mäta värme, mäta luftfuktighet

Om man får in IT är den mest unik av alla idéer

Skulle kunna funka om man får in någon form av forum



Författare: Johanna & Joel Purra (a.k.a. Team Awesome America)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0