Utveckling och kombination av idéer från utvärderingsseminariet

Foodtube i skåpet + receptscanning av vara i butiken

 

1. När man står där i sitt kök och videochattar med en kompis/partner/familjemedlem samtidigt som man lagar mat kan man vilja visa vilken typ av mango chutney man köpt eftersom ens videokompis inte själv hittat den i affären. Man läser av streckkoden med någon form av apparat (som tål kladd från köket, ev. håller man upp den framför ögat på kameran och låter den läsa av streckkoden) och informationen förs sedan över, via videoanslutningen, till den man lagar mat med.

 

2. Informationen man skickar över kan innehålla både innehållsförteckning och namn på produkten (T.ex. Hemköps mangp chutney). Om möjligt (och inte redan uppenbart av namnet) kan man även skicka med information om i vilken affär den går att få tag på och ev. pris.

 

3. Detalj: skåpsluckan

Ha en vändbar skåpslucka där skärmen är inåt i skåpet om man inte använder den. När man sedan vill se en video eller konferera med någon vänder man luckan ut-och-in och skärmen kommer utåt mot köket. På det sättet slipper man ha luckan öppen hela tiden när man lagar mat och det som är kvar i skåpet skyddas (bra om man måste ha en dator där för att det hela ska funka. Inte kul med stekos i fläkten).

 

Interaktivt matlagningsprogram

1. ”Användare ska kunna ladda upp bilder på sina konton och visa vilka artiklar man har i köket och vilka maträtter man har lagat från olika program.”

Man kan lägga till vänner för att se vad de har köpt och jämföra ens egna grejer med deras. Vänner är en viktig aspekt när det gäller trender, man påverkas och inspireras av vad de har hemma och vad de gör à skapar trender.

 

2. Man kan jämföra sina egna grejer mot många vänner för att se vem som är trendigast. Om vi satsar på personer som vill vara trendsetters så kan ett bra sätt att mäta trendigheten på vara att se vem som var först med att köpa något som sedan fler och fler köpt. Den vara som ökar mest hos folk är trendigast just nu och var man själv tidigt ute med att skaffa den ligger man bra till på trendsetterskalan. Eftersom saker blir relativt otrendiga efter att alla skaffat dem (de blir vanliga och självklara istället) måste man hantera detta på något sätt också. Ev, genom att slå samman fler produkter och se i hur många fall man var tidig med att skaffa dem och hur populära de sedan blev.

 

3. Informationen om varorna kunde innehålla inköpsställe (eller andra ställen man kan få tag i dem på), pris, ingredienser (om mat) samt hur väl de stämmer överens med olika dieter eller miljöaspekter (KRAV-märkning, svanenmärkning, koldioxidutsläpp) eller annat som är trendigt just nu.

 

Växthus

 

1. Kombinera växthuset med någon form av forum på Internet för att låta andra ta del av hur det går med ens insats för miljön. Där man kan diskutera hur man bäst sköter ananas eller hur mycket näring man ska ge basilikan för att den ska växa bra - dock utan att övergöda eftersom det är dåligt (där måste det finnas någon form av kontroll, kanske i form av rekommendationer på forumet eller inbyggt i systemet).

 

2. En lista på forumet visar vilken växt som är mest populär att ha i sitt växthus just nu. Utvärderingar av växten som användare får skriva som kan motivera till varför man skulle odla just den här växten.

 

3. Trendsettertema igen. Ett forum för folk som vill sprida sina växtidéer till folk. Den vars växter ökar mest hos andra är mest trendsetter. Man kan sälja frön eller plantor till folk (finns redan såna tjänster så det är inte helt omöjligt att få växterna att överleva transporten).

 

4. Går att kombinera med tidigare idéer. Populära recept visas på en sida (måste tänka på hur populariteten mäts och varifrån recepten tas) och där kan man se vilka växter som finns med i dem. Länkar går från varje växt till en sida där man kan få odlartips och även försäljare som säljer plantor/frön. (En stor nackdel med denna är att när man väl har fått upp sin lilla växt från frö till ätbar planta så är receptet inte nödvändigtvis populärt längre.)

 

Författare: Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0