Scenariointervju, "Martin" 27 år

Foodtube, scenario 2 - spela in egen video

Verkar vara rolig idé. Skulle du använda den? Vet inte. Skulle kanske ta lite tid för det att slå igenom. Fiffig idé hur man får datorn till köket.

Blir ett fjasko om man inte kan laga receptet rätt. Om man börjar göra något första gången så vet man inte helt hur man ska göra. Ingen skulle få någon riktig koll från videon om hur man bakar pajen.

Om man skulle bygga den, vad skulle vara viktigt för att den skulle funka i köket?
Touchscreen så att man kan rensa den lätt. Inte knappar. Vet inte hur mycket plats den skulle ta. Kanske någon integrerad grej såsom ni har ritat. Funkar inte så bra i små kök, där måste den vara inbyggd i något, tex ett skåp. Skulle inte ha plats för en skärm. Kanske kylskåpsdörren. Bra ställe att sätta den. Tror att det finns lite redan, att man kan köpa kylskåp med tv på dörren.

Problem skulle vara om man har jättesmutsiga fingrar så funkar den inte så jättebra.

Vad tror du om det här om att man kan titta på någons matlagning?
Jag tittar ofta på matlagningsprogram så det är en bra idé. Läser sällan recept själv utan hittar på lite beroende på vad som finns i kylen.

Kanske borde vara att man ropar ”play!”, ”paus!” när man tittar. Ljudkontrollerad så att man slipper smeta ner den med degiga fingrar. Eller att man styr den med benen. Dom är ju sånt som man kan använda, dom är inte smutsiga och man använder dom inte när man lagar mat. Du tänkte ha den här integrerad i en skåpslucka i ögonhöjd eller? Man kunde ha en knapp på golvet eller som en dansmatta man styr den ifrån.
Man kunde ha den bärbar så att man kunde ta med den till kompisar.

Vad tänker du om kamerafunktionen? Funderar på hur den skulle funka i köket om man inte styr den själv. Hur hittar den vad du lagar? Man borde ha många kameror. Hur klipper man sen videon? Gör man det efteråt? Har man en över spisen och en över bordet? Svårigheten ligger i hur man får kameran att följa vad man lagar. Kanske kunde vara någon som reagerar på rörelser och följer dem. Eller så har man den på huvudet så det man tittar på filmar den.

Skulle du vilja spela in något program själv?
Vet inte. Nä, jag tror inte det. Jag skulle inte sätta någon video i youtube heller. Kanske dom som annars gör det skulle tycka om att lägga upp här med. Men om man hade det som ett forum, lite som facebook? Funderar på om man kunde dela med sig av matrecept om man är på olika ställen. Skulle det funka? Om det skulle underlätta. Just nu finns det ingen sån grej där man kan dela med sig och lägga upp såna saker.

Foodtube, scenario 1 - laga mat med mamma
Det finns redan nästan. Man kan få samma effekt via Skype, bara att man inte kan spara videon.
Lite samma sak som om man skulle använda det i ett forum. Man kan visa någon annan hur man lagar mat. Det här är den bästa delen och en del som jag skulle kunna tänka mig att använda.

Använder du den hellre så här än som i förra exemplet? Jag skulle hellre kolla hur någon har gjort, men inte lägga upp egna videor. Men det funkar ju inte heller för man måste ju lägga upp material för att det ska finnas något att kolla på. Lite som priatebay som inte skulle funka om ingen la upp information.
Det är också ett sätt att umgås på. Lite som när man pratar på Skype varje dag. Det kanske skulle göra matlagningen lite roligare om man skulle göra den sådär. Det är roligare att laga mat med någon än att laga den själv. Behöver man laga samma mat? Jo, jag ser det som att man ska lära sig nåt.

Men det skulle ju inte vara roligt att titta från nätet när folk har pratat om privata saker i nätet. Ingen som inte känner de i videon skulle tycka det var kul. Man måste tänka på hur man gör videon och vad man pratar om. Sociala videor där man pratar med någon samtidigt som båda lagar mat blir inte bra för andra personer.

Bra är också om man läser recept någon gång så fattar man inte alltid hur man ska göra men om man ser någon göra det så är det lättare att göra samma sak själv. Det här skulle berätta mer för den som ska laga mat. Jag tror att man skulle lära sig mycket snabbare också.

Det kunde också finnas en funktion där man kunde skriva ut ingredienser. Mamman kunde ha skrivit in en ingredienslista först och Kim kunde skriva ut den innan de börjar laga maten. Finnas någon ”workspace” där man kan hitta recept innan man börjar laga mat. Jobbigt om det poppar upp en ny ingrediens mitt i matlagandet som man inte har. Kan inte direkt säga ”Nähä, men då fortsätter vi nästa vecka då”.

Interaktivt matlagningsprogram
Måste man vara lite dum för att vilja kolla vad en stekpanna är? Det skulle ju vara reklam mer än något annat. Förklarar att det är om tender. Ah, men då kanske det skulle kunna funka.

Kim är en person som tycker om trender inom matlagning och gärna vill ha de senaste trenderna. Det är som spotify där det kommer nya låtar i början. Skulle kunna funka på det sättet. Det skulle kunna vara en meny i början som visar vad som är trendigt.

Jag har svårt att sätta mig in i situationen eftersom det för mig inte spelar någon roll om jag använder en trendig gaffel när jag lagar mat eller inte.

Jag tycker inte att idén är så bra. Varför? Jag skulle inte vara intresserad av att veta vad det är för saker. Jag bryr mig inte om vad det är för gaffel. Men om det är matvaror? Näe, jag förstår inte varför man skulle vilja använda tjänsten. Det är i och för sig en bra idé att få upp information om saker på det sättet, men jag kan inte komma på något tillfälle där jag skulle vilja använda det.

Kunde visa vad som är nytt och vad som är trendigt, men det kunde man lika gärna hitta på Internet. Kunde funka bättre på någon annan plats än i köket.

Men om man kunde beställa produkten, då kanske… Om man skulle kunna beställa den, blir det mer intressant då? Om man pekar på någon mat så skulle man kunna sätta den i en korg och så köpa den. Eller saker överhuvudtaget, inte bara mat. Men sen skulle det vara ännu mer reklam. Är det dåligt att det är reklam? Ja, jag tycker lite så. Jag tycker inte heller om när det är reklam i någon serie ”Ah, vi använder Nokia”. Smygreklam.
Om man kunde välja mellan att inte se reklamen och att se den? Men då skulle det vara en tv. Nä, jag tycker inte att det är något som man skulle ha någon nytta av.

EAN-kodsläsaern
Problemet skulle vara om man tog en mjölpåse, då skulle man få jättemycket olika recept. Att man sen skulle hitta rätt recept med en vanlig ingrediens skulle vara svårt. Det är inte ett så bra sätt att hitta ett recept. Men om man skulle ta någon lite ovanligare ingrediens, nån konstig frukt eller så, och man inte vet hur man gör mat av den så skulle man kunna prova lite lättare. Om man tar någon ingrediens som man aldrig provat förut så kan man hitta sätt att tillaga den på.

Man lagar ofta samma saker och det här skulle kunna vara ett sätt att hitta nya rätter på.

RFID skulle kunna användas på varor istället så att man inte behövde gå igenom kassan, utan bara skuffa vagnen genom någon form av avläsare och sen betala. (Har inte med trender att göra)

Skulle du använda det?
Ja, varför inte? Jag tror att tekniken redan finns för att man skulle kunna göra det. Finns det något annat än recept du skulle vilja få ut? Det kanske skulle passa bättre här att få ut information om någon produkt. Det står ju ganska ofta bara vad det är, men om man inte vet vad det är så skulle mer info kunna hjälpa. Men sen skulle det ta tre timmar att gå till butiken.

Växthuset
Det skulle vara roligt att ha ett eget växthus.

Skulle du vilja ha ett växthus inomhus?
Jag skulle vilja ha ett eftersom det skulle vara lättare att odla i växthuset än det är inomhus annars.

Det skulle vara bra att ha något som kollar hur växterna mår. T.ex. om de har tillräckligt med vatten. Kunde vara någon tavla som säger ”vattna basilikan nu”.

Det kanske skulle kunna kopplas ihop med mobilen så att man när man är i butiken så ser man hur många tomater man redan har eller om man behöver köpa något. Skulle finnas en inventarielista eftersom man inte kommer ihåg vad man har när man väl är i butiken om man inte kollat upp det innan.

En dålig sak är hur man skulle lyckas få rätt klimat inne. Måste man ha några extra apparater för att få det att fungera inomhus? Värmer den upp hela lägenheten? Skulle den vara helt vit eller ljus på natten om den skulle behöva ljus hela tiden?

Sociala aspekter?
Man kanske kan jämföra storleken på tomaterna med varandra och man skulle kunna se hur växterna växer. Jämföra med någon annan hur stora växterna är eller vilka sorter andra har. Kunde byta med varandra ”Jag ger dig en basilika om du ger mig en timjan”.


Författare: Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0