Gruppmöte 20090907

Frånvarande: Joel och Daniel pga. exjobbsframläggning

Dagordning:
  • Genomgång av föregående möte.
  • Schema vad vi bör göra.
  • Förebilder.
  • Fler brukskvaliteter.

1. Genomgång av föregående möte
Vi gick igenom vilka brukskvaliteter vi hade tagit fram på föregående möte och hur vi kom fram till dessa. Vi ansåg att det var bra med förtydligande hos två brukskvaliteter hur vi kom fram till dessa.

Visa hur inhandlandet av olika matvaror påverkar miljön
Idén var att göra konsumenterna mer medvetna om hur ekologiskt de handlar. T.ex. så som hamburgarkedjan Max gör en medveten hur mycket koldioxidutsläpp varje av deras meal skapar.

Lät att göra ren
Vi kom efter en diskussion om bland annat induktionshällar fram till att dessa var väldigt enkla att göra rent. Det verkar vara en fortgående trend att många ytor är skapade för att vara enkla att göra ren.


2. Schema vad vi bör göra
Vi tyckte det var en god idé att gå igenom vad som ska vara gjort och vad vi måste börja arbeta med. Detta borde vi även fortsätta med.
  • Förebildsanalys (Ska vara gjort!)
  • Individuell deadline (14 September)
    - Précis (kap 1-4)
    - 3 designförslag var (Koppling brukskvaliteter, divergens/konvergens, plus/minus-listor. Se slides på hemsidan för kriterier.)
  • Seminarie (15 September)
Fråga till hela gruppen är om vi kan förlänga seminariet på tisdagen?
Vi behöver också boka handledning, när ska vi göra det?

3. Förebilder
Vi diskuterade ganska kort om tidigare förebilder och läste även igenom alla färdiga förebildsanalyser. Detta använde vi sedan i nästa punkt, brukskvaliteter.

4. Fler Brukskvaliteter
Vi spånade fram några nya brukskvaliteter och sammanfogade även brukskvaliteterna från förebildsanalyserna. En bra idé tyckte vi var om det skapades ett dokument på bloggen där vi kan lägga in och uppdatera brukskvaliteterna. Men om vi sedan lägger till brukskvaliteter så bör dessa nya datummärkas och kommenteras varför dom lades in.

5. Dagordningar & bloggen
Punkter till nästa mötes dagordning (seminariet på tisdag om våra designidéer):
- Alla ska vara redo att presentera sina idéer.
- Utvärdera idéerna
- Ta fram kombinationer av idéerna
- Planera schemat för kommande vecka

Vi bestämde att dagordningen för kommande möte måste vara klar 24 h innan mötet börjar för att alla ska ha en chans att förbereda sig inför mötet. Dagordningspunkter inför kommande möte bestäms, om tid finns, i slutet av varje möte samt med komplettering via mejlinglistan.

Vi frågade oss hur ofta gruppmedlemmarna läser bloggen och kom fram till att man bör ha läst igenom det som lagts upp där åtminstone inför varje möte så att alla är uppdaterade om vad som hänt.

Nästa möte: Måndag Tisdag
Sekreterare: Johan F

Tidsåtgång: 2 timmar

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kan vi lägga till det där vi bestämde om dagordningen också så att folk har koll på det med?

2009-09-07 @ 21:51:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0