Gruppmöte 20090828

Närvarande: Samtliga gruppmedlemmar

 

1.      Som tema för vårt projekt valdes ”Trend-seeking”. Diskussioner om olika vinklingar av detta uppstod, bl.a. om man kan göra restaurangbesök trendigare eller om vi mer ska satsa på själva matlagningen. Vi bestämde oss för att inte välja inriktning alltför mycket innan vi gjort intervjuer med folk i målgruppen.

 

2.      Målgruppen beslutades bli människor i 30-årsåldern som jobbar och har någon form av matintresse (alltså inte enbart ser mat som näring man måste få i sig). Alla måste intervjua minst en person. Joel kan vid behov låna ut några vänner till andra i gruppen.

 

3.      Metoden för de olika stegen i utvecklingsprocessen diskuterades lite löst. Mest fokus blev det på kommande veckas intervjuer och vilka frågor som ska vara med. Vi valde att lägga intervjuerna på en mer informell, samtalsnivå mest för att bara få en uppfattning om vad målgruppen har för inställning till mat och trender. Punkter som bör behandlas inom intervjuerna är:

    1. Vad är trendigt inom matlagning? (Försök få in aspekter såsom ingredienser, redskap, köksutrustning, matkulturer)
    2. Vad är trendigt när det gäller restauranger?
    3. Vad har du i köket som du tycker är häftigt/trendigt?
    4. Har du något föremål/ingrediens du skulle vilja ha i ditt kök? Varför?
    5. Har du varit på matmässa någon gång? Ja: Vad tittade du på där? Nej: Varför inte?
    6. Finns det något du tycker är trendigt vad gäller drycker?
    7. Övergripande Varför upplever du det som trendigt? (Hur får personen information om vad som är trendigt? Inspirationskällor. Sociala eller mediala osv.)

 

Det viktiga med intervjuerna är att ta fram underlag för vad som folk redan tycker är trendig så att vi kan förstärka den känslan. Viktigast är att ta reda på varför målgruppen tycker att saker är trendiga. Vi vill inte utveckla en produkt som är trendig i 3 månader och sen inte längre för att den passade just till något som var trendigt när den skapades. Den ska helst vara oberoende av vad som är trendigt just nu och kunna utvecklas med framtida trender.

 

4.      Bloggen där vi ska beskriva designprocessen kommer att läggas upp på blogg.se. Johanna fixar den och försöker få namnet ”trendig mat”. När intervjuerna gjorts lägger alla upp sin(a) där så att gruppen kan läsa igenom dem. Separera vad som sades och tankar och reflektioner man gjorde kring detta. Skriv även en kort beskrivning av vilken typ av person man intervjuat.

 

5.      Joel skapar en mejlinglista åt gruppen.

 

6.      Vi siktar på ambitionsnivå 3, dvs. den högsta.

 

7.      På onsdag kl 10-12 träffas vi vid C-sam i C-huset och stämmer vi av vad vi har gjort hittills och ser till att alla har fått tag i någon att intervjua. Vi tar upp hur det har gått och om det är något som behöver justeras. Vi ser efter om vi kan få fram några brukskvaliteter ur det material vi har hittills och folk bör ha börjat leta förebilder till produkten.

 

8.      Utvärdering av grupprocessen på post-its:

    1. Än så länge mest flum, får se vart det lider. Purra har fått sitt sagt, men det kan vara dåligt för resten av gruppen.
    2. Bra stämning under första mötet. Stort utrymme för egen röst. Vissa använder talutrymmet mer. Inte så strukturerat.
    3. Skapligt flyt under mötet. Många idéer presenterade. Gruppen verkar samstämmig i de flesta frågor.
    4. Alla lyssnar på varandra. Bra blandning mellan idéer och beslut. Lagom fokuserat. Borde vi ha en färdig dagordning varje gång?
    5. Ingen dötid. Alla har varit med och bestämt. Alla har gett synpunkter och verkar intresserade och har samma ambitionsnivå.
    6. Det har fungerat bra. Alla har varit aktiva och kommit med åsikter/frågor. Beslut togs genom muntlig överenskommelse om ingen sade ifrån. På så sätt bör ingen ha känt sig ”besegrad”.

 

Det diskuterades om varför det kändes flummigt och om gruppen kunde jobba på att få bort den känslan, men det visade sig att det kom av att kursmålen fortfarande kändes otydliga. Även hur vi skulle göra med dagordningen togs upp och vi beslutade oss för att i slutet av varje möte sammanfatta vad som måste gås igenom på nästkommande. Lite mer struktur behövdes på mötena så att man inte försvann för mycket från ämnet som egentligen var tänkt att avhandlas.

 

Folk tycktes vara eniga om att det varit något ostrukturerat eftersom det var första mötet. Ett förslag var att man kunde bestämma inför varje möte om man skulle ha det mer strikt eller kunde ha lite lösare diskussioner beroende på vad som skulle avhandlas.

 

Folk tycktes nöjda med att få utvärdera varje möte och Joel tog på sig ansvaret att ta med post-it-lappar till varje tillfälle.

Tidsåtgång: 2 timmar

Sekreterare: Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0