Prototyp: Recepttjänst vid matinköp

Chapter 11 Idé
Några av dem som intervjuats nämnde att det som avgör om man köper en trendig ingrediens eller inte, är om man ser den i butiken eller inte. Utan ett starkt intresse för att laga trendig mat, så att man handlar i specialbutiker, bestämmer butikerna alltså genom sitt sortiment om något nytt kan bli trendigt eller inte.
Om man som kund ser något nytt i sortimentet är det inte säkert att man vet hur det ska tillagas. Även om butikerna driver kampanjer för nya produkter, så är det inte säkert att det sammanfaller med kundens upptäckt eller trendmedvetande. Istället kan man då ha dynamisk uppslagning av recept utifrån varorna direkt i butiken. Om man kan använda en trendig produkt ökar både bredden och trendigheten i matlagningen.
Ur affärssynpunkt kan det här vara ett utmärkt tillfälle att öka trafiken till den egna receptsidan - speciellt om samma ägare driver en butik så att man lätt kan koppla streckkoder med produkter och recept. Om man som kund hittat en produkt i butiken kan man lätt lockas att köpa fler för att fylla ut
det som behövs i receptet.
Kopierat och klistrat från dokumentet om prototypen. Skrivet av Joel Purra.
Idé
Några av dem som intervjuats nämnde att det som avgör om man köper en trendig ingrediens eller inte, är om man ser den i butiken eller inte. Utan ett starkt intresse för att laga trendig mat, så att man handlar i specialbutiker, bestämmer butikerna alltså genom sitt sortiment om något nytt kan bli trendigt eller inte.
Om man som kund ser något nytt i sortimentet är det inte säkert att man vet hur det ska tillagas. Även om butikerna driver kampanjer för nya produkter, så är det inte säkert att det sammanfaller med kundens upptäckt eller trendmedvetande. Istället kan man då ha dynamisk uppslagning av recept utifrån varorna direkt i butiken. Om man kan använda en trendig produkt ökar både bredden och trendigheten i matlagningen.
Ur affärssynpunkt kan det här vara ett utmärkt tillfälle att öka trafiken till den egna receptsidan - speciellt om samma ägare driver en butik så att man lätt kan koppla streckkoder med produkter och recept. Om man som kund hittat en produkt i butiken kan man lätt lockas att köpa fler för att fylla ut det som behövs i receptet.
Existerande tjänster
Det finns forskning som lett till prototyper, till och med affärsmodeller, för att söka allergi-information baserat på streckkoden på olika matvaror. Den har inte något mål att vara trendig, dock visar det på att det är genomförbart.
Många av de existerande receptsidorna skulle kunna koppla sina ingrediensdatabaser till EAN-koder. Det skulle dock vara mest logiskt om till exempel Ica gjorde det, eftersom de redan har båda möjligheterna.
Detaljer
När man ändå har en applikation för att söka recept per EAN-kod, kan man utöka den till vanlig receptsökning; efter namn, ingredienser efter text, vilken sorts måltid med mera. Ett kommentarssystem skulle givetvis vara bra och även allergiinformation för både produkten och recepteten.
Teknik
Programvaror för att använda mobilen som streckkodsscanner finns redan tillgängligt till de flesta plattformar.
Skiss
Skissen föreställer en mobiltelefon som tar en bild utav streckkoden på en burk mango chutney. Recept relaterade till mango chutney visas sedan, med den trendigaste överst. Klickar man på ett recept kan man få mer information och dessutom inköpslistan specifierad för den butik man befinner sig i.
Plus och minus
+ Underlättar för kund vid inköp och det kan öka känslan av trendighet.
+ Önskvärt för butikerna eftersom det kan öka försäljningen.
- En mobil med kamera behövs för att göra automatiserade sökningar.
+ EAN-koden kan skrivas in för hand.
+ Tekniken för att nyttja kameran för mobilskanning finns redan.
+ Samma information kan användas i en vanlig dator.
- En mobil med internetuppkoppling krävs.
+ EAN-koden är redan kopplad till register i butiken och även till större registersystem för frakt med mera.
- EAN-koden är inte kopplad till ingredienslistor.
+ Ett liknande försök inriktad på allergiinformation har redan genomförts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0