Intervju med "Martin" 28 år

Telefonintervju gjord av Johanna den 1:a sept 2009, 20.00-21.30.

"Martin" är 28 år och jobbar som datakonsult sedan några år tillbaka (utexad från D-linjen på LiTH). Glömde fråga om han själv anser sig matintresserad, men mitt eget intryck av honom är att han är det. Baseras till stor del på att han köpte en svindyr tistelolja i mataffären för något år sen.

Det som är kursiverat är mina frågor. [hakparenteser] är mina förtydligande tolkningar av det han sagt.

1. Vad är trendigt inom matlagning? Jag läste i Situation stockholm [tidning som ges ut och säljs av de hemlösa i Stockholm] att ogräs är trendigt. Vilda örter som växer i Sverige som är bortglömda ur matlagningskonsten. De kommer nu på de stora krogarna. Ramslök (inte att förväxla med liljekonvaljen som har likadana blad men är giftig) är ett exempel på en växt som är på återtåg och likaså kajp (en form av vild purjolök) som finns på Gotland. Båda är trendiga eftersom de hör ihop med bortglömda örter.
I allmänhet är det nu trendigt att plocka svamp och bär. Sylta lök o ha sig. Folk vill göra egen sylt, något som har varit bortglömt en generation. Retro är poppis. Göra saker själv från grunden.

-Vad tror du om halvfabrikat? Det är det som är otrendigt nu.

- Utrustning & redskap, finns det något som är trendig där? (Tänker efter ganska länge) Det är ont om det. Espressomaskin var trendigt för ett tag sen men känns inte lika hett längre. Soda streamer är en revaival men inte trendig längre. Själva hipen har lagt sig.

På tal om inte halvfabrikat, en kompis köpte en juicecentrifug. Det kan vara något som kommer. Surdegsbröd är också inne, det ska man ha. Men jag tror att juicecentrifugen kan vara på gång.

-Influenser från andra länder som kan vara trendigt nu? (Kommer inte på något) -Finns det något som du gärna lagar? Sushi är trevligt men vet inte om det är trendigt längre. Lagar det inte själv men något som är trevligt är italienskt. Det är komplicerade grejer men pasta och pizza gäller alltid [är alltid populärt].

-Har du något i köket som du tycker är häftigt eller trendigt? Vet inte. Jag har en kaffekvarn. Jag vet inte om det är trendigt men den är bra. (Jag kopplar till att mala sina egna bönor och göra saker från grunden som vi pratade om förut.) Det finns de maskiner där man kan rosta sina egna bönor också och då är man ännu coolare.

Jag har inte köpt några köksgrejer på länge utan köpt friluftsgrejer istället. Jag har köpt 3 friluftskokböcker. Laga mat i det fria! Vet inte om det är trendigt, folk köper gärna frystorkat. Grytor blir ganska bra som frystorkat. Sånt som är grötform i normalfall blir bra som frystorkat när man sen värmer upp det. Jag tror att det kan vara en trend att laga mat ute. Åka nånstans med kajaken och laga mat. Kajak börjar bli trendigt på något vis, i alla fall i min vänskapskrets.

-Har du något föremål/ingrediens du skulle vilja ha i ditt kök? Bättre kaffekvarn. -Varför? Den jag har kan inte göra espressomalning. Måste vara finare malet. Jag har en med knivar som inte hackar så fint. Det är mer smak i espresso men inte så beskt som vanligt. Vattnet pressas igenom kaffet och det blir en egen sorts bryggning. Inte lika högt tryck när man kokar espresso på plattan. (Detaljerad beskrivning eftersom jag frågade vad skillnaden var.)

Jag skulle vilja ha en örtträdgård fast i köket men det går inte för dom dör hela tiden. Vore coolt att ha, bara funkar inte. Jag har nåt sånt krukfat som man fick om man köpte Santa maria färska växter. Passar perfekt för det ska alltid vara 1 cm vatten i. Dom dör på vintern. Skit, skräp. Borde flytta till Italien [där dom skulle överleva].

-Ok, om vi övergår till restauranger, vad är trendigt när det gäller dom? Jag tror på italienskt där också, italiensk revival. -Lite retro på allt? Ja jag tror det. Lite klassiskt kök. Kan vara lite färgad för jag var på italienskt igår. Typ snabbmat fast italienskt. Snabbmat, färsk pasta egna pizzor. Dyr pizza, 110 spänn. Vanlig pizza också. Väldigt najs.

-Inredning som är trendig? Det är mycket klinkers nu, glaskakel. Brunt, gult. Mosaik.


-Har du varit på matmässa någon gång? Nae, men jag har varit på chokladmässa. -Varför gick du dit? Var på erotisk choklad- o vinprovning, fast det visste jag ju inte att det var först. Det var företaget som hade ordnat det. Men jag har varit där annars också, två gånger för att jobbet har betalt och en gång betalt själv. Det är chokladen man går dit för.

Däremot har jag varit på whiskeymässa (i Linköping) och öl- o whiskeymässa (i Nacka). -Vad har du gjort där? Jaa, haha, jag har druckit öl och whiskey. Det fanns ju föreläsningar också förstås som jag var på.

-Som av en händelse så leder det här oss in på nästa fråga. Finns det något du tycker är trendigt vad gäller drycker? Bra fråga. Snaps tror jag blir trendigt. -Varför? Jag har sett att det börjar dyka upp lite kryddat brännvin överallt. Olika snapsar. Det känns lite så. Jag tycker det är kul i alla fall.
Sen tycker jag att kaffe alltid är trendigt. Har ju hållit i sig ett tag. Latte är ju den senaste kaffe-mjölkdrinken.

-Vad är det som gör att du tycker att saker är trendiga? Det handlar om att man blir exponerad för något och så blir man nyfiken och kollar upp det mer och mer. Väl uttänkt PR-bluff eller vad man ska säga. Vi [människor] är inte dummare eller smartare än så.

-Är det media? Media och allmän exponering, i affärer och sådär. Funderar på om snaps är trendigt för att det har dykt upp lite såhär på sistone. Tror det hänger ihop att när folk börjar intressera sig för saker så börjar det dyka upp mer och mer. Media och exponering. -I vardagssituationer eller var? Ja, men t.ex. alkohol exponeras inte så mycket direkt. I affärerna ställer dom fram dom ”trendiga” oljorna så blir man nyfiken och köper dom. Skiten! Tisteloljan har inte så stor potential att slå. Smakade inget. Det finns ju andra oljor som inte smakar nåt, billigare. Men det behöver inte spela någon roll, folk köper ju vad skit som helt. -Att priset inte spelar någon roll menar du? Ja folk köper det dom tror är bra.

Men jag kom på en sak, nåt som är otrendigt är E-nummer. Dom har börjat skriva ut namnen istället för e-numret. ”Cyanid”. Intervjun spårar ur något och diskussioner om cyanidinnehållet i linfrö, giftmängden i fisk, hur man oldar lax samt att kombinationen spinningledare och kaféföreståndare borde vara ett vinnande koncept avhandlas.

Intervjun avslutas officiellt och Martin säger att han kan vara med och testa prototyper när det blir läge för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0