Kortleksmetaforen

När vi diskuterade brukskvaliteter och vad det egentligen var vi skulle designa så pratade vi mycket om att fokus inte ska ligga på själva prylen som vi gör utan mer på informationen som ska presenteras. Det är inte prylen som ska vara trendig och inte heller att den presenterar en viss typ av saker som ska vara trendigt, utan det är innehållet i det som presenteras som ska vara trendigt och då mer som en spegling av vad som är trendigt i samhället. Alltså om sushi är trendigt idag och tre månader framåt så ska vår pryl/tjänst inte vara låst vid denna trend utan bara vara ett fönster mot omvärlden där man kan samla upp de nuvarande trenderna.

Man kan likna det här vid en kortlek där själva kortleken (prylen) inte är trendig. Korten i sig (informations-
presentationen) är inte heller trendiga utan det är spelet (innehållet i infromationen) man får ut av dem som är det viktiga. Är poker (innehållet i informationen) trendigt just nu så kan man spela poker med kortleken, men poker blir förr eller senare otrendigt och då kan man istället lägga patiens (om nu det skulle bli nästa trend). Det fina med kortleken är att den är oberoende av hur spelen (trenderna) är uppbyggda utan funkar som ramverk åt alla dessa.

Fokusera därför inte alltför mycket på svar i intervjuerna som beskriver vad som är trendigt nu (kaffemaskin, coola knappar som lyser när man är i närheten) eftersom det inte är det vi strävar efter att designa. Vi vill ha en pryl+tjänst som står sig även när trenderna i samhället ändras, inte en pryl som i sig själv är trendig.


Författare: Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0