Intervju med "Eva", 29 år

Telefonintervju 20090903, 20.00-21.00.

Eva är 29 (30 om en månad) år och jobbar på IKEA. Har en lärarexamen och jobbar just nu på att ta ut sin andra examen från Kogvet. Visade sig när jag frågade att Eva inte var särskilt matintresserad, vilket var en liten miss för målgruppen, men jag tyckte att en del svar var väldigt tänkvärda så jag lägger upp den här ändå.

 

    1. Vad är trendigt inom matlagning? (Försök få in aspekter såsom ingredienser, redskap, köksutrustning, matkulturer)

Nya exotiska maträtter känns trendigt. Typ sushi och tofu och allt vad det heter. Inte direkt så att man hottar upp husmanskosten utan det är influenser utifrån. Folk reser, invandrare tar med mat. Kulturella influenser påverkar och blir trendiga.

Nånting när det gäller redskap o utrustning snarare än ingredienser?  - Det är väl om det krävs något speciellt. Om man ska laga marockanskt så behövs det en speciell gryta som har ett lock med hål i. Tagine kallas den. Man behöver specialbrännare för att laga créme caramel. Om sushi är trendigt så behöver man mattor att rulla ihop bitarna med. Vissa maträtter kräver speciell utrustning. Är maten trendig blir utrustningen det med.

 

    1. Har du något i köket som du tycker är häftigt/trendigt?

Njae. Kanse de här lökhackarna som ser ut som ett rutnät. Den är väl i och för sig kanske inte trendig, men ändå ny.

Cup cakes är väldigt trendigt. Och där finns det en uppsjö av prylar man behöver till. Sockerpasta (sugar paste) är trendigt och formar och hjärtstansningar och strössel. Det är trendigt.

 

Något annat i köket som är coolt? Kaffemaskin är häftigt nu. Jag har en egen men använder det inte direkt. En sån som kan göra latte och espresso och allt sånt där. Soda streamer är också trendigt, eller kanske inte nu längre men känns som man ska ha en sån. Ismaskin i kylskåpet är trendigt.

Vad menar du med trendigt förresten? Sånt som våra föräldrar inte har eller som dom i rosa skjortor o backslick har? – Får välja definitionen själv. Det kan ju gå retro i saker också.

Alla silikonformar av olika slag är väldigt populära nu.

 

    1. Har du något (behöver inte vara trendigt) föremål/ingrediens du skulle vilja ha i ditt kök? Varför?

Mer plats. Haha. Nae, jag tror att jag har ganska … Det du behöver? Jaa, o mer därtill. Ingen soda streamer? Ja kanske. Vet inte om jag skulle gilla det. Om det skulle vara nånting så skulle det vara en sån.

 

    1. Vad är trendigt när det gäller restauranger?

Jaa, det kan väl vara både vilken typ av mat det är och också inredningen. Börja med mattyp: Jaa det kan vara vietnamesisk mat, sushi, vegetariskt kan väl vara trendigt också. Ekologiskt är väldigt trendigt också. Rättvisemärkt och allt det där.

Inredningsmässigt då? Det kan väl vara minimalistiskt, stilrent. Annars kan det vara det här exotiska, lite annorlunda. Som påminner om ett visst land. T.ex. restaurangen L’orient. Sitta på golvet och sånt och äta vid låga bord och sånt.

 

    1. Har du varit på matmässa någon gång? Ja: Vad tittade du på där? Nej: Varför inte?

Räknas chokladmässan? Vi provade faktiskt vin när vi var där. Annars är jag ingen mat- eller mässmänniska. Tittade på choklad och vin. Gick dit på eget bevåg faktiskt. Är dock lite för snål för att köpa praliner som kostar massor per styck.

    1. Finns det något du tycker är trendigt när det gäller drycker?

Antingen själva drycken eller hur man dricker den.

Typ cosmopolitan är väldigt trendigt i och med tv-serien Sex and the City. Ja men drinkar och när det kommer en ny vodkasmak eller nåt känt märke så kan det väl poppa upp nya drinkar som blir trendiga i och med att det inte har funnits förut. Och sen kommer det väl alltid nya ölsorter och sånt. -Men något som är etablerat som förändras lite grann bara? Öl har funnits o flera tusen år och så piffar man bara till det lite då och då. Ja, ungefär så.

Om man varit på en resa och kommit hem och har lärt sig att koka te på nåt nytt sätt så blir man lite trendig. Man har kommit med nåt nytt. - Det är det nya som är det trendiga? Ja lite så.

jag kan inte komma på något helt nytt, kanske är för inskränkt. Brukar äta samma sak hela tiden.

 

    1. Varför upplever du det som trendigt? (Hur får personen information om vad som är trendigt? Inspirationskällor. Sociala eller mediala osv.)

Förmodligen för att det är obekant för mig sen tidigare. Att det är nytt. Eller det kan ju också vara saker som jag inte kände till sen tidigare som är nya för mig. Inte bara att det är nytt utan media spelar in också såklart. – Har du nåt konkret exempel? De påverkar ju alltid, för att ta nåt konktet så finns det ju ute- och innelistor. Annars finns det ju alltid reklam. Folk måste lära sig det nya.

Oetablerade saker måste ju bli trendiga. - Känslan av det nya. Men inte bara nytt för mig. "Oj finns det messmör", utan det måste vara nytt för alla.

- Vilken sorts reklam menar du? Tidningar, t.ex. veckorevyn som ska vara trendiga och sådär. Månadsmagasin som är väldigt trendiga eller håller på med mode och det senaste. Står säkerligen om alla nya grejer. De vill ha med det senaste. Samma sak som med såna tidningar så finns det bloggar som vill ha med det senaste. Tv, alltså reklam överhuvudtaget. Matlagningsprogrammen också. Finns många sådana. Å andra sidan brukar dom också vara ganska basic. - På vilket sätt? Där kanske det mer handlar om … burkar vara mer husmanskost, alltså basvaror. Gör på nåt nytt sätt bara. Känns inte så trendigt, mer som att förnya det gamla liksom.

På alla de här ica.se finns det också massor med information. Tex om man läst om sushi och vill veta mer om det så finns det säkert där. – Då måste man mer aktivt leta efter det? Ja exakt.

    1. Hur viktigt är det att hänga med i mattrender?

Inte så jätteviktigt. Alltså, man lagar ju ofta det man gillar. Däremot om man tröttnar eller sådär. Jo om man tröttnar på husmanskosten eller det man brukar göra då kan ju nya trendiga grejer vara bra att plocka in och ge nya infallsvinklar.

    1. Hur tar du del av mattrender?

Känns ju lite som förra frågan om hur man påverkas. Lite samma sak. Media och bloggar, matlagningsprogram. Sen är det ju också nya restauranger om de har något nytt tema så kan det ju vara att man går dit.

Sen brukar man ju märka dem om man går på Ica Maxi. Där exponerar de nya saker som de vill sälja och då tar man ju del av dessa. Och kokböcker "så här lagar du sushi", som ett paket. Så man får influenser bara av att vara nere o handla.

    1. Har du ägt/äger du några tekniska apparater? (Frågan måste formuleras om)

Ja. Kaffemaskin. Vattenkokare. Matberedare, köksassistent, bakmaskin, stavmixer, elvisp.

    1. Skulle du kunna tänka dig att använda någon i köket?

Gasolbrännare (från garaget) skulle man kunna ha i köket. Vill gärna kunna kolla recept. Har en bärbar dator så det är rätt smidigt. Om man har en tv i köket så kanske man vill se programmet samtidigt som man lagar. Blir väl samma med mobilen. Vill se recepten där eller kolla hur de göra när de bränner sufflén. Kanske vill se exakt hur man göra när man filéar fisken eller styckar köttbiten. Lite som en instruktionsvideo.

Såklart skulle man vilja ha hjälp med att planera mat och inköpslista att det skulle finnas nånstans i köket. ”Med de här grejerna du har kan du laga det här”.

Vill du använda en ipod i köket? – Ah det är väl samma sak där, man kunde kolla på film med den. Kanske kunde hålla koll på vad man har hemma, receptbanken. Instruktionsvideo borde gå att göra. Mjöl och vatten på fingrarna gör att det är svårt att använda saker. Borde vara något som tål sånt från början och är lätt att tvätta av.

Om man har datorn på när man lagar mat så är det samma sak med den. Kanske inte använder den så mycket, men måste ändå få bort skärmsläckaren.

Bra med en specifik produkt som är anpassad för köksanvändning. Skvätter om man vispar, har grädde på hela grejen. Man kan ju faktiskt spilla.

    1. Vad skulle den ha för funktioner?

Inspiration, hålla reda på saker. Bra om den kunde laga mat också, men det kanske blir lite svårt. Sällskap och underhålla mig undertiden. Fråga vad jag har haft för mig idag och om det smakade gott. Men många sitter ju framför datorn och käkar så det kunde vara kul att få lite variation på det hela. Kanske kan koppla upp sig mot någon annan som sitter själv och käkar och ha en liten kamera där.

    1. Vad skulle du vilja ha för tekniskt apparat i köket?

Soda streamern.

    1. Har du en induktionshäll?

Nej., men det ju är faktiskt en trend med induktionshäll. Energisnålt och fiffigt, barnsäkert. Gas är också ganska trendigt om man inte har en gammal från 50-talet utan en ny. Inbyggda saker är också trendiga. Inbyggd kaffemaskin och inbyggd mikro. Trendiga grejer också med knappar, tex touchknappar eller knappar som bara syns när man är i närheten av displayen. Rätt schysst så man inte behövde se onoff-knappen när man inte använde den. Räcker med att man ser klockan när man inte använder spisen. Vanliga knappar är ju rätt tråkiga.

    1. Vad är häftigt med den? Skulle du vilja att den kunde göra något mer?

Har ingen.

    1. Använder du ex. Facebook eller Twitter för att berätta om vad du tillagar?

Näe. Eller kanske nån blogg? Näe inte så ofta, eller nae. Kanske att jag skriver nån gång på facebook i statusraden ”baka kaka” men inte ”idag gör jag det här och idag gör jag det här”.

    1. Brukar du gå in på hemsidor eller se på matlagningsprogram för att hitta recept?

Nae det skulle vara om man skulle ha fest eller nånting. Då är det tasteline jag tittar på. Men nae, inte annars. Skulle vara om inspirationen tryter extra mycket men då brukar det bli filmjölk.

    1. Hur planerar du matlistan (webbsidor, receptbok)?

Du menar att man ska ha en matlista varje vecka? Brukar mer vara så att jag tänker ”nu är jag hungrig, vad ska jag äta?”

Lagar du mat varje dag? – Försöker börja göra det, men det… det är inte kul att laga mat till sig själv. Var jätteduktig att laga mat när jag hade sambo, men nu är jag inte lika bra. Har precis börjat. Måndagar brukar mitt nya liv börja. Då borde det vara extra inspirerande grejer på. (Eller kanske tisdagar när man behöver peppas.) – Du äter inte matlådor då? Jae, men jag burkar laga och blir det mat över så… Gillar mer nylagad mat. Matlådorna brukar mest åka, det finns inget sug att äta dom och då brukar de slängas.

Jag är en väldig periodare. Kan vara att jag lagar samma mat väldigt ofta. Finns fortfarande vissa rätter jag inte kan äta längre eftersom jag förätit mig på dem. Hittade nåt bra recept på köttfärsgryta, och jag vet inte hur många veckor jag åt den. Det är mycket bättre när man är två.

    1. Skulle du använda en tjänst som levererade matvaror hem till dörren?

Eftersom jag inte har någon bil skulle jag absolut göra det. Då kunde man ju storhandlat på en gång och fått allt hem till dörren. I Frankrike hade de så att om man handlade för mer än 500 spänn så fick man sakerna levererade hem.

    1. Letar du recept på webbsidor (topplistor/popularitet, innehåll)?

Typ om det är fest eller om jag hemskt gärna skulle vilja ha kyckling men inte kan nåt bra recept på det. Men säg att jag ska ha fest då söker jag på kanske tilltugg eller huvudrätt, då vill jag har inspiration bara.

- Händer det ofta att du har en ingrediens som du hemskt gärna vill göra? Nej. Men visst hade man varit student och lite fiffig hade man köpt saker som är billiga och sen tänkt när man kommer hem vad man ska göra med dom. Men jag är inte så fiffig.


Författare: Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0